De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de ZEISS Batis 2/25 op Kieskeurig.be. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Rikketik 19-12-2018

Komt met close-up mogelijkheden, zeer scherp uit de hoek.

Geschreven voor: ZEISS Batis 2/25

Enige tijd geleden ben ik van een Fujifilm X-T2 overgestapt naar mijn eerste Fullframe Sony A7iii en besloot dat ik op optisch glas (lenzen) niet wil besparen. Dit verdien je immers op termijn toch gewoon terug.

Tot nu toe heb ik de Sony FE 55mm f1.8, Sony FE 85mm f1.8 en nu heb ik er de Zeiss Batis 25 f2 bij. Deze lens presteert onder de groothoeklenzen fantastisch en is tot in de hoek scherp.

Om deze review kort te houden split ik onderaan mijn bevindingen.

Bouwkwaliteit
9.5 / 10

Er zijn verschillende dingen over de batis lenzen te zeggen, maar wat mij betreft zijn deze fantastisch ontworpen en gebouwd. Ja, de lensdop en zonnekap op is uit plastiek en misschien niet het beste wat er op de markt voor handen, maar laten we eerlijk zijn, plastiek is voor mij part een van de beste materialen voor camera's. Het voelt niet goedkoop aan, het voelt eerder degelijk en goed afgewogen, alle batis-lenzen zijn goed in balans op de A7-camera's,

OLED-scherm
9/10

Voor een groothoeklens vind ik het een geweldige toevoeging en meerwaarde hebben.

OPTISCHE KWALITEIT
9.5 / 10

Als een f2 en een korte scherpstelafstand is dit een echt veelzijdige lens. Geweldig voor weinig licht, close-up fotografie en full body portretten indien nodig! De Bokeh is boterachtig en erg leuk, niet zo mooi als bij de 85 mm, maar dat is voor een groothoeklens ook wel te verwachten. Over het algemeen is deze lens haarscherp, van f2 tot f11 en begint ze af te nemen bij f16. De sweetspot die ik heb gevonden is tussen f4 en f11. Er is vrijwel niets dat ik in dit opzicht zou willen veranderen en je hebt gelukkig weer die mooie Zeiss-pop die je gewoon niet kunt uitleggen.

ABERRATIES EN AFWEZIGHEID
9.5

Voor een groothoek met een opening van f2 zijn er aberraties aanwezig in extreme situaties, maar over het algemeen zijn ze heel goed onder controle en vormen wat mij betreft geen enkel probleem. De Lichtafval is op f2 wel sterk aanwezig (in LR met een muisklik zo opgelost) en vanaf f5.6 is deze geheel verdwenen.

In het algemeen verdient deze lens voor mij een dikke 9.5 / 10